MODERN KORI TUDATTECHNOLÓGIA MINT STRESSZOLDÓ MÓDSZER

A stresszoldás természetes javaslatként hangzik el egyre több háziorvostól. A relaxációs, valamint meditációs technikák erre a célra mindinkább elfogadottakká válnak.

Az eddig olvasható cikksorozatban, abban igyekeztem inspirációt és támogatást nyújtani, a szolnoki Lelki Egészség Fejlesztési Központ és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kórház-Rendelőintézet olvasóinak, hogy hogyan tudunk tenni az egészségünkért preventív jelleggel, az önismereti munka segítségével. Valamint, hogy az önmagunkkal való belső kapcsolat kialakítása sosem elkésett ambíció. Akár valamilyen betegségen keresztüli kihívással küzdünk, akár megőrizni szeretnénk a testi – lelki egyensúlyunkat, mindig erőforrásokat találhatunk magunkban, ha önmagunk felé fordulunk.

Az egészségfejlesztő szemléletű cikkek zárásaként egy interjúval készültem. Beszélgető partnerem, egy nagyon hatékony és sokak által kedvelt, stresszoldó technika tanára. A diskurzust 2 cikken keresztül követheted végig. Tarts velünk, hogy még több információt szerezhess a stresszoldás egészségvédő hatásáról.

            Holisztikus szemléletű egészségmegőrzés

A holisztikus gyógyítás napjainkban már nem tabu téma. Számtalan háziorvos, és krónikus betegségeket terápiás úton kezelő szakorvos törekszik arra, hogy a betegeket ne csak a tünetei, testi vagy a szervi állapota alapján gyógyítsa. A haladóbb gondolkodású társadalmakban, az orvostudomány kiemelt kutatási vizsgálatok során elemzi a betegségek komplex hatásait, akár együttműködésben a holisztikus szemléletet tudományosan elfogadott pszichoterápiával is.

Balogh Andrea meditációs tanárnővel beszélgettem, aki immáron 25 éve gyakorolja az általa 20 éve tanított technikát. 2015 év eleje óta nagy létszámú (300+) csoportos meditációkat szerveznek Andreáék, férjével Lakos Antallal, a gyakorlók részére.

Csete Nikoletta: Szeretettel köszöntelek, és köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásomat a beszélgetésre. Az előző cikkekben főleg arról írtam, hogy hogyan tudjuk megtalálni a belső kapcsolatot önmagunkkal, amit el-elveszítünk a rohanó mindennapokban. Pedig az egészségünk szempontjából elengedhetetlenül fontos, hogy észlelni tudjuk mi zajlik bennünk. A meditáció egy rendkívül hatékony eszköz ahhoz, hogyha nagyon felpörgetett életet élünk, általa meg tudjunk lassulni. Hozzád szoktak az elcsendesedés, “fékezés” igényével fordulni az emberek? Valamint jellemzően milyen egyéb más problémára keresnek a meditáció által megoldást?

Balogh Andrea: Én is szeretettel köszöntöm a Lelki Egészség Központ olvasóit. Egyetértek a meglátásoddal, az életünk valóban hihetetlenül felgyorsult. Rengeteg a teendő, feldolgozandó információ, döntéshelyzetek. Nagy az aktivitás szint. Ez önmagában nem lenne probléma, de a belső csend minősége viszont nem emelkedett, sőt szinte teljesen eltűnt. Az egyensúlyban lévő élethez valójában mindkettőre szükség van. Mivel ezt sokan érzik, gyakorta keresnek meg emiatt. Valamint alvásproblémák, stressz, szorongás, kiégés, állandó fáradtság, motiválatlanság, indulatkezelési nehézségek gyakran szolgálnak kiindulópontként. Kiemelten stresszes munkahelyeken, a vezető munkahelyi ártalomként megjelenő burnout szindrómával küzdő dolgozók is szoktak tanfolyamra jelentkezni hozzánk. Amint a rendszeres meditáció hatására csökken a stressz szint, számos tünetekkel küzdő ember életében, viszonylag gyorsan helyre tud állni az egyensúly, és tudunk továbbfejlődni.

Nikoletta: Az általad oktatott technika egy olyan természetes eszköz, ami kitartó gyakorlás során nagyon sok meditáló életébe a mentális pihenésen túl, hoz egészségi állapotot javító változást is. Mesélnél ennek a hogyanjáról kicsit?

Andrea: Igen, az elme és a test nagyon szorosan kapcsolódik egymáshoz. Ahogy az elme aktivitása elcsendesedik, a test is vele lazul és ebben az állapotban feloldódnak a testi feszültségek, könnyebben elindulnak az önregenerálódási folyamatok. Több száz, neves szaklapban megjelent tanulmány vizsgálatai szerint javul az agy vérellátása, a kortizol („stresszhormon”) szint csökken, míg a szerotonin („boldogság-hormon”) szintje nő, kevesebb kórházi ellátást tapasztaltak szinte minden betegségkategóriában. Nézzünk meg egy statisztikai kimutatást, a mi általunk képviselt meditációról.

Fiatalabb biológiai életkor gyakori a meditálóknál. Egy a Psychosomatic Medicine szaklapban megjelent tanulmány szerint ezzel a meditációs technikával, amit oktatunk átlagosan 56%-kal csökken a kórházi ellátás igénylések száma. Mind a 17 betegségkategóriában csökkent a kórházi betegfelvételek száma, azonban a stressz által leginkább érintett területeken volt a legnagyobb változás. Szív és érrendszeri problémák: -87%, idegrendszeri problémák: -82%, légúti megbetegedések: -73%, daganatos megbetegedések: -55%, fertőző megbetegedések: -32%. Ha mindezt egy tabletta hozná létre, biztos vagyok benne, minden otthonban ott lenne.

Nikoletta: Könnyű megoldás lenne, és meglehetősen közkedvelt. Azonban így is sokan vannak, akik megteszik azt a minimális erőfeszítés – hogy leülnek, és gyakorolnak -, amit a meditáció igényel ahhoz, hogy hatásos legyen. Lehet tudni valamilyen adatot arról, hogy jelenleg hányan végzik ezt a típusú meditációt?

Andrea: Igen, ezt a technikát végző emberek száma Magyarországon 26.040, a világon 10.000.000 fő. Amerikában és a nyugati országokban vannak már komplett cégek is, ahol egészségmegőrző célzattal több száz alkalmazott meditál. És itthon is egyre nagyobb a kedv a munkáltatók részéről, hogy ezzel támogassák az alkalmazottaik testi – lelki jóllétét.

Nikoletta: Akkor olyan embereknek ez nagyon ideális lehet, akik kifejezetten stresszes környezetben dolgoznak. Van rá valahol a világban gyakorlat, ahol például egészségügyi dolgozók is használják?

Andrea: A stresszes környezetben kiemelten fontos a mentális egészségünk, hogy nyugodtak tudjunk maradni, még kihívásokkal teli munkakörnyezetben is, ne őröljön fel a munkahelyi stressz, ne jelenjen meg a kiégés. Orvosok, ápolók, katonák, és rendőrök is végeznek meditációt az erre nyitott szemléletű országokban, sokféle szakterületen be lett már vezetve. Remélhetőleg hamarosan idehaza is elérhető lesz olyan kórházi dolgozónak, akik szeretnék. Egy kaliforniai, daganatos megbetegedésekre specializálódott klinikán az ápolók, orvosok is gyakorolják. A chicagói Loyola orvosi egyetemen pedig már választható kurzus a diákok számára. Magyarországon is sok orvos és nővér megfordult már a tanfolyamainkon, egyetemeken is tartottunk stresszkezelő kurzusokat, amiből szakdolgozatok is születtek.

Nikoletta: Ezt a meditációs technikát nagyon egyszerű, és könnyű beilleszteni a mindennapokba. Viszonylag rövid időt szükséges vele elölteni, miközben hatalmas a stresszoldó hatása. Min múlik az ilyen fokú hatékonysága? Hogyan alkalmas, mindössze 2×20 perc alatt ilyen hihetetlen mélységű stresszoldásra?

Andrea: Valóban, meglepően erőteljes stresszcsökkentő hatások jelentkezhetnek már a kezdetektől, bár van akinél erőteljes, és van akinél apránként, finoman bekúszva jelentkeznek a jóhatások. Hogy mitől működik? A meditáció alatt létrejövő pihenő éber állapotnak köszönhető, amit tiszta tudat tapasztalatnak is nevezhetünk. Ilyenkor a tudatunk éber, nem alszik, de ugyanakkor nincs gondolati aktivitás mint az ébrenlétben, álmodásban. Tudatunk tisztán önmagát tapasztalja, nem kifelé irányul egy gondolatra, érzelemre vagy érzékelésre. Ebben az állapotban, az elme és test megpihen. Kellemes, békés, beteljesítő, frissítő tapasztalat, mint egy miniwellness mindennap. Egyébként EEG-vel kimutatható ez a hatás. Egy bizonyos frekvenciatartományban (alpha1 (8-10Hz) összerendeződnek, azaz koherenssé vállnak az agyhullámok.

Nikoletta: Ha jól gondolom, amikor már a mindennapi életvitel részévé válik a meditáció, akár fenn tudunk vele tartani teljesen stresszmentes mindennapokat is?

Andrea: Pontosan ez a lényeg. Reziliensebbek, ellenállóbbak, rugalmasabbak leszünk a stresszhatásokkal szemben. Külső hatások mindig lesznek, de hogy erre hogyan reagálunk, az már tőlünk, az idegrendszerünk állapotától függ. Valójában a meditáció egy tudati technológia, hogy mindezt megvalósítsuk. Nemcsak a meditációban szeretnénk kiegyensúlyozottan, örömtelien érezni magunkat, hanem a nap 24 órájában. A folytonosság ezt teszi lehetővé. Ami még fontos lehet, hogy ez a meditáció nem elvonulás az élettől, hanem pont ellenkezőleg, felkészülés a sikeres, és kiegyensúlyozott életre.

Nikoletta: Széleskörű tudományos kutatások igazolták, hogy ez a technika; mérsékeli a dohányzást, és az alkoholfogyasztást. Valamint, hogy orvosi kezelési protokollok betartása mellett csökkenti a magas vérnyomást, a verőerek merevségét, a megnagyobbodott szív méretét, az inzulinrezisztenciát, a szorongást, és a halálozási arányt. Míg a meditációs programmal kapcsolatban káros hatást nem dokumentáltak, Amerikában stressz csökkentésre, és a szív és érrendszeri betegségek kezelésére alkalmazott kutatások során sem. A lakosság orvos-kutatók bevonása mellett, széleskörűen alkalmazza a betegségek megelőzésére vagy egészségfejlesztésre. Folytassuk a beszélgetés másik felét a következő, záró cikkünkben.

A cikket írta:

Csete Nikoletta

Szupervizor

Egészség coach